Strålande Jul!
Nu har vi kommit till den tredje delen i vår serie om julplanering. Det är nu allt blir mycket roligare och vi får utdelning av planeringsarbetet och förberedelserna vi gjort under året.

Vi måste vara tidigt ute, innan kunderna ens börjat fundera på vilken adventsljusstake som ska plockas fram. Det är när kunderna precis börjar längta till julmys vi ska inspirera och börja sälja in julen. Givetvis behöver inte tomtarna stå på rad i julskyltningen i början av november. Tanken är att julen kan appliceras med mer juliga produkter desto närmare jul vi kommer. Mitt bästa råd är att allt ni bygger upp ska vara väl genomtänkt. Butiken kommer förändras många gånger under de närmsta månaderna, så grunden måste vara välplanerad. Framförallt är det viktigt att upplägget är effektivt när butiken är maxad med varor veckorna innan jul.

Personalen  
Se till att ni har satt in ordentligt med personal veckorna innan julruschen drar igång. På så sätt kan ni vara väl förberedda och producera produkter för att effektivisera försäljningen när den väl slår till.
I mitten av november är det bra tid att bjuda in alla som ska jobba kring jul på ett julmöte, kanske en frukost. På mötet går ni igenom schema, arbetsfördelning, luncher, fikaraster, ev. julbroschyr, produktionsplan, butik och säljmål. Allt, helt enkelt. Var noga med att även extrapersonalen är inbjuden, alla måste vara både praktiskt och mentalt förberedda.
När julschemat ska läggas så tänk på att utnyttja dygnets alla timmar. Det behöver inte vara samma personalstyrka som jobbar hela tiden, utan testa att dela upp er. Av gammal vana blir det lätt långa kvällar, men försök att styra om det till tidiga morgnar. Det blir så mycket mer effektivt om man jobbar på morgonen.  Glöm sedan inte den otroligt viktiga detaljen som handlar om raster, lunch och möjligheten till återhämtning. Ha stående tider för lunch och fikaraster, det finns alltid utrymme för en stunds avbrott i arbetet. Ett bra tips är att bjuda personalen på lunch och mellanmål under julperioden. Bra mellanmål är en förutsättning för att orka de sista timmarna. Skippa bullar och sötsaker utan satsa istället på sådant som ger långvarig energi, som smoothies eller fruktsallad. Ett bra sätt att börja dagen är att gemensamt gå igenom butiken. Prata om hur butiken ser ut och vad som behöver plockas om. Framförallt går ni igenom vem som ansvarar för de olika uppgifterna (planterare, budansvarig, butiksansvarig, förstesäljare, andresäljare osv.). Det är viktigt att alla har tydliga arbetsuppgifter och ansvarsområden i butiken för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt. Stäm av varje dag så ingen känner att uppgifterna känns övermäktiga. Många gånger handlar det om att du som ledare i gruppen hjälper till att prioritera uppgifterna om någon känner sig stressad. Trycket i butiken brukar generellt vara högt veckan innan advent, för att sedan blir lite lugnare någon vecka efter. Det är då ni ska se till att “förarbeta”. Det handlar om att fylla butiken till bredden med produkter och effektivisera så mycket som möjligt. Det finns mycket tid att spara in på en liten detalj som att klippa snören. Har ni förberett er ordentligt så försök undvika att ha mer personal än nödvändigt sista veckan innan jul. Det är mer effektivt om personalen som är vana att jobba tillsammans får göra det.  

Prissättning
Det är alltid viktigt med prismärkning, men vid jul är det extra viktigt, så se till att det finns tydliga prisskyltar på allt. När det är som mest kunder i butiken finns inte tiden att vara säljare på samma sätt som i vardagen. Det är då smart att tänka igenom bra “argumentskyltar”. Det handlar om skyltar som blir en extrasäljare och som hjälper kunden att ta beslut på egen hand. Tänk på att budskapen ska vara kortfattade och tydliga. Har en du ett gäng färdigproducerade buketter, sätt en skylt i en av dem; “Ta med mig på kvällens glöggfest”. Även om det är den dyraste buketten av alla så slår det sällan fel att kunden ändå väljer den som fick ett budskap.
Se till att det finns ett brett prisspann bland alla varugrupper. Det är viktigt att inte begränsa sig, alla priskategorier måste täckas in. Använd er av en checklista där alla prisgrupper finns representerade. Varje prisgrupp borde dessutom ha olika varianter så kunderna har lite att välja på.

Produktionsplan
Under julen är vi tvungna att ha en plan för allt som ska produceras, det finns inga kompromisser på den här punkten. Det finns inte tid till att vi som florister ska skapa och gå på känsla under julveckorna. Gör det lätt för er och använd bara enkla former, både när det gäller underlag och buketter. Följ inköpslistan som tagits fram, fyll på med samma material allt eftersom. Så behöver ni inte uppfinna hjulet varje gång en ny leverans kommer hem.

Butiken
Alla butikslokaler har varma och kalla säljytor, det handlar om att ha koll på var i butiken produkter ofta står still och har svårt att sälja sig själva. Under julen är det därför viktigt att plocka om i butiken varje dag. Sätt som rutin att ni varje morgon går igenom hela butiken och gör en analys av vad som behöver flyttas runt. Glöm inte kassalinjen, det är många gånger full fokus på att få snygga fönster och att butiken ska se bra ut att man blir “hemmablind” och glömmer en så enkel detalj som kassadisken. Tänk igenom vilka produkter som ska stå där, det är en viktigt plats för merförsäljning. Sist men inte minst, ta kommandot över försäljningen. Styr kunderna till de produkter som har bäst marginaler och i den ordningen de behöver gå iväg.