Läs intressanta och inspirerande texter ur vårt arkiv!

Strålande Jul!
Nu har vi kommit till den tredje delen i vår serie om julplanering. Det är nu allt blir mycket roligare och vi får utdelning av planeringsarbetet och förberedelserna vi gjort under året.

Vi måste vara tidigt ute, innan kunderna ens börjat fundera på vilken adventsljusstake som ska plockas fram. Det är när kunderna precis börjar längta till julmys vi ska inspirera och börja sälja in julen. Givetvis behöver inte tomtarna stå på rad i julskyltningen i början av november. Tanken är att julen kan appliceras med mer juliga produkter desto närmare jul vi kommer. Mitt bästa råd är att allt ni bygger upp ska vara väl genomtänkt. Butiken kommer förändras många gånger under de närmsta månaderna, så grunden måste vara välplanerad. Framförallt är det viktigt att upplägget är effektivt när butiken är maxad med varor veckorna innan jul.

Personalen  
Se till att ni har satt in ordentligt med personal veckorna innan julruschen drar igång. På så sätt kan ni vara väl förberedda och producera produkter för att effektivisera försäljningen när den väl slår till.
I mitten av november är det bra tid att bjuda in alla som ska jobba kring jul på ett julmöte, kanske en frukost. På mötet går ni igenom schema, arbetsfördelning, luncher, fikaraster, ev. julbroschyr, produktionsplan, butik och säljmål. Allt, helt enkelt. Var noga med att även extrapersonalen är inbjuden, alla måste vara både praktiskt och mentalt förberedda.
När julschemat ska läggas så tänk på att utnyttja dygnets alla timmar. Det behöver inte vara samma personalstyrka som jobbar hela tiden, utan testa att dela upp er. Av gammal vana blir det lätt långa kvällar, men försök att styra om det till tidiga morgnar. Det blir så mycket mer effektivt om man jobbar på morgonen.  Glöm sedan inte den otroligt viktiga detaljen som handlar om raster, lunch och möjligheten till återhämtning. Ha stående tider för lunch och fikaraster, det finns alltid utrymme för en stunds avbrott i arbetet. Ett bra tips är att bjuda personalen på lunch och mellanmål under julperioden. Bra mellanmål är en förutsättning för att orka de sista timmarna. Skippa bullar och sötsaker utan satsa istället på sådant som ger långvarig energi, som smoothies eller fruktsallad. Ett bra sätt att börja dagen är att gemensamt gå igenom butiken. Prata om hur butiken ser ut och vad som behöver plockas om. Framförallt går ni igenom vem som ansvarar för de olika uppgifterna (planterare, budansvarig, butiksansvarig, förstesäljare, andresäljare osv.). Det är viktigt att alla har tydliga arbetsuppgifter och ansvarsområden i butiken för att allt ska kunna flyta på så bra som möjligt. Stäm av varje dag så ingen känner att uppgifterna känns övermäktiga. Många gånger handlar det om att du som ledare i gruppen hjälper till att prioritera uppgifterna om någon känner sig stressad. Trycket i butiken brukar generellt vara högt veckan innan advent, för att sedan blir lite lugnare någon vecka efter. Det är då ni ska se till att “förarbeta”. Det handlar om att fylla butiken till bredden med produkter och effektivisera så mycket som möjligt. Det finns mycket tid att spara in på en liten detalj som att klippa snören. Har ni förberett er ordentligt så försök undvika att ha mer personal än nödvändigt sista veckan innan jul. Det är mer effektivt om personalen som är vana att jobba tillsammans får göra det.  

Prissättning
Det är alltid viktigt med prismärkning, men vid jul är det extra viktigt, så se till att det finns tydliga prisskyltar på allt. När det är som mest kunder i butiken finns inte tiden att vara säljare på samma sätt som i vardagen. Det är då smart att tänka igenom bra “argumentskyltar”. Det handlar om skyltar som blir en extrasäljare och som hjälper kunden att ta beslut på egen hand. Tänk på att budskapen ska vara kortfattade och tydliga. Har en du ett gäng färdigproducerade buketter, sätt en skylt i en av dem; “Ta med mig på kvällens glöggfest”. Även om det är den dyraste buketten av alla så slår det sällan fel att kunden ändå väljer den som fick ett budskap.
Se till att det finns ett brett prisspann bland alla varugrupper. Det är viktigt att inte begränsa sig, alla priskategorier måste täckas in. Använd er av en checklista där alla prisgrupper finns representerade. Varje prisgrupp borde dessutom ha olika varianter så kunderna har lite att välja på.

Produktionsplan
Under julen är vi tvungna att ha en plan för allt som ska produceras, det finns inga kompromisser på den här punkten. Det finns inte tid till att vi som florister ska skapa och gå på känsla under julveckorna. Gör det lätt för er och använd bara enkla former, både när det gäller underlag och buketter. Följ inköpslistan som tagits fram, fyll på med samma material allt eftersom. Så behöver ni inte uppfinna hjulet varje gång en ny leverans kommer hem.

Butiken
Alla butikslokaler har varma och kalla säljytor, det handlar om att ha koll på var i butiken produkter ofta står still och har svårt att sälja sig själva. Under julen är det därför viktigt att plocka om i butiken varje dag. Sätt som rutin att ni varje morgon går igenom hela butiken och gör en analys av vad som behöver flyttas runt. Glöm inte kassalinjen, det är många gånger full fokus på att få snygga fönster och att butiken ska se bra ut att man blir “hemmablind” och glömmer en så enkel detalj som kassadisken. Tänk igenom vilka produkter som ska stå där, det är en viktigt plats för merförsäljning. Sist men inte minst, ta kommandot över försäljningen. Styr kunderna till de produkter som har bäst marginaler och i den ordningen de behöver gå iväg.
Etiketter: tips

En blomstrande konstform
Text: Andréa Reuter Foto: Peter Ericsson
Reportaget kommer ifrån sommarnumret 2016

              
Hon är florist. Han är fotograf. Båda med lång erfarenhet och stora kunskaper. Tillsammans har de tidigare gjort inredningsreportage till olika magasin. Idag skapar de konst i form av prints, kort och tavlor under namnet “Floristen&Fotografen”.
              
Linnea har arbetat i floristbranschen i många år. I tidigare samarbeten lärde hon känna Peter Ericsson som är fotograf. De kom bra överens och ville skapa mer ihop.
– Vi visste att vi ville göra någonting mer men hittade inte någon kul linje att gå efter. Jag tyckte bara att alla idéer var så himla tråkiga för det mesta fanns ju redan, berättar Linnea.

En trist dag på jobbet
Det var en trist dag på jobbet när Linnea såg blommorna omkring sig i ett nytt sken. Hon började experimentera med det som fanns. Den första fjärilen var bara en kropp med fyra vingar som Linnea satte ihop medan hon fördrev tiden.
– Sen har det bara utvecklats, berättar hon. Peter var på semester på Gotland när han fick bilden på fjärilen. Han tyckte det var en spännande idé och de bestämde sig för att ge det en chans. Linnea skapade fler fjärilar som Peter sedan fotograferade. Det blev så bra att de ställde ut sina bilder.
– Från början ställde vi ut Fine Art-tavlor på gallerier. Med tiden har arbetet utvecklats och blivit mer ”exklusiv konst”, berättar Linnea.
                  
Tror att det är riktiga fjärilar
Deras arbete imponerar ofta. En vanlig reaktion är att det ser ut som riktiga fjärilar.
– Vi får ofta förklara att det är blommor, titta på det i detalj och förklara hur vi gjort. De flesta tycker det är häftigt och börjar fundera över vilka blommor vi använt. Många uppskattar också det äkta materialet.
– Allting är i sin naturliga storlek. Det är skapat av riktiga blommor och ingenting är redigerat i efterhand, berättar Linnea.
                  
Fortfarande florist
Linnea har lång erfarenhet av floristbranschen och har bland annat drivit två egna butiker. På frågan om hur jobbigt det var att lägga floristrollen bakom sig svarar hon:
– Jag är ju fortfarande florist! Det är fortfarande blommor jag arbetar med, vilket är det absolut viktigaste för mig. Hon berättar att en stor fördel med att arbeta såhär är att slippa långa dagar med tuffa arbetstider och att behöva jobba när alla andra är lediga.
– Jag har nu möjlighet att driva floristyrket i en annan form. Jag står inte enbart i butik och säljer blommor utan har mer kreativt utrymme. Det är helt enkelt floristyrket, med en lite annorlunda vridning.
                      
Ny syn på blommor
Linnea berättar att hennes syn på blommor har förändrats. Hon uppskattar fortfarande blommor precis som de är, men har ställt om blicken och skärpan lite. Det är ofta hon funderar över vad blommor och de olika delarna kan användas till. Hon tycker också det är kul att experimentera med materialet.
– Låt en blomma ligga framme en timme och plötsligt har den fått en ny böj någontans, säger Linnea.
                     
Ljus framtid
Linnea och Peter har för första gången ställt ut sina verk på Formexmässan. Båda tyckte det var väldigt roligt och de fick bra respons på sitt arbete. Linnea berättar att det gav mersmak och är något de kommer att göra igen. Duon har återförsäljare runt om i landet och har på kort tid dessutom expanderat till andra länder. När försäljningen i England och Frankrike kommer på tal tillägger Linnea snabbt:
– Vi har nu även köpare i Portugal och Tyskland! Det känns kul att det går bra och att vårt arbete är uppskattat.

Floriography
- en lek med växter

Text: redaktionen
Notisen kommer ifrån höstnumret 2016

Nicklas H är svensken som flyttade till Shanghai för att fokusera på Floriography, en kommunikationsform som har funnits i Sverige sedan 1700-talet. Kryptisk kommunikation via blomsterarrangemang utmanar vårt språk genom att inte bry sig om politiska, sexuella eller kulturella preferenser. Det är helt enkelt vacker kommunikation på ett sätt som vi inte är vana vid.
Floriography är en lek med växter, vårt språk, historia och grafiska former - en blandning av det mesta som ger ett personligt uttryck.
Läs mer om Nichlas och hand arbete på nichlas-h.com

Kork - en växande trend
Text: redaktionen
Artikeln kommer ifrån vårnumret 2017


Ett material som länge har underskattats men som nu på tapeten är det lite ovanliga men fantastiska  materialet kork. Tack vare dess unika korkceller som är skiktade och fulla av luft är det dessutom så gott som ogenomträngligt för vatten och gas.

Trenderna inom detaljhandeln förändras ständigt och ingen dag är den andra lik. Ett material som fått ett stort uppsving den senaste tiden är det naturnära och miljövänliga materialet kork.
Kork har sedan en lång tid tillbaka använts för att tillverka en mängd olika saker. Redan de gamla romarna och grekerna förstod det breda användningsområdet och använde kork bland annat som fisknätsflöten, sandalsulor och för att försluta krus. Kork är ett elastiskt material som dessutom klarar av mycket höga temperaturer. Tack vare detta har det genom tiderna även använts i motorpackningar och som en viktig del i värmesköldarna på vissa rymdskepp. Det används även i inredningsdetaljer.
För många är nog det första som dyker upp i tankarna på kork just själva korken som används i vin- och champagneflaskor.
Det är såklart ett av många användningsområden som kork används till, men det finns fler kreativa användningsområden. Några exempel på detta är iPad-fodral, yogamattor, konstverk och liknande. Det är dessutom ett tacksamt material för husägare, både för dess utseende och dess isolerande egenskaper.

Vad är kork egentligen?
Naturkork är en annan benämning på kork som används för att skilja på kork från korkeken och proppar av andra material. Naturkork är ett miljövänligt och naturnära material som kommer direkt från korkekens bark.
Korkek är ett träd inom eksläktet som kan bli upp till 20 meter högt. Eken odlas bland annat i Spanien, Algeriet och Portugal men finns även som planterad prydnadsväxt på bland annat Kanarieöarna. Trädets bark kan bli upp till 25 cm tjockt och fungerar som ett skydd för trädet mot värme, kyla och eventuella skogsbränder
.
Från skog till produkt...
Det lätta och elastiska materialet kommer från det yttersta skiktet av korkekens bark. Eftersom barkens yttersta lager skärs bort med hjälp av speciellt utformade korkyxor när trädet är runt 25 år gammalt är processen både miljövänlig och skonsam för
trädet. Så länge underbarken inte skadas överlever trädet utan och efter ca tio år har ett nytt lager bark växt ut. Beroende på vad korken ska användas till ser processen olika ut. Bark som skördas för att bli vinkorkar kan exempelvis först användas efter den tredje skörden
då trädet är runt 45 år. Efter skörden lagras barken olika länge beroende på vad slutprodukten ska bli. Den kokas och delas utefter sitt syfte. Allt material tas till vara på och det som blir över efter produktionen av exempelvis vinkorkar mals ner för att användas till golv, möbler och liknande.

... och tillbaks igen
Kork med alla sina fantastiska egenskaper är ett tacksamt och vackert material för olika sorters hantverk, men bäst av allt är
miljöaspekten. Eftersom det utvinns direkt från trädet av människor som är väldigt duktiga på det dem gör så skadas varken trädet eller miljön. Då det är ett naturligt material är det även biologiskt nedbrytbart, vilket är en vinst i sig!

Tips från coachen!

Så funkar det med företagsbil
Text: Erika Boström
Artikeln kommer ifrån höstnumret 2016


Det här med företagsbil är inte helt lätt. Frågorna är många och förvirringen total. Vi ska försöka räta ut de vanligaste frågetecknen kring att skaffa företagsbil.

Lönar det sig att skaffa företagsbil? Ja, om du har en enskild firma så tjänar du på det så länge bilförmånen är lägre än den kostnad som du har för bilen under ett år.
Många tycker det är lättare att hoppa över drivmedelsförmånen och bara ha bilförmån. Den normala körersättningen ligger på 18kr/ mil, och innefattar både drivmedel samt slitage på bilen. Genom att bara ha bilförmån så halveras körersättningen till 9kr/mil. Det ger dels enklare administration och dels lägre skatteeffekt. Däremot är det så att om du kör med bilen privat mer än 100 mil/år eller 10 ggr/år, så måste du betala förmånsskatt på bilen. Är det då så att du använder bilen till och från kontoret från ditt hem så räknas det som privat resa. Det innebär att på bara fem arbetsdagar har du kommit upp i dessa fem privatresor. Det blir därmed en privat angelägenhet, som du får hantera som alla andra löntagare. Då kan du dra av allt över
7 000 kronor.

Bilförmån i två delar
För att få disponera en bil för privat bruk räknas det som fömån, och är därmed skattepliktigt. Är du anställd och får disponera din arbetsgivares bil i mer än ett fåtal fall så ska du också beskattas för bilförmån. För att veta hur mycket du ska skatta görs en värdering av förmånen. Bilförmånen är uppdelad i två delar; en fast och en rörlig. I den fasta delen bestäms storleken på förmånen beroende på bilmodell och årsmodell, bland annat. I den rörliga delen baseras förmånen på antal mil du har kört och drivmedlets pris. För att räkna
ut den totala förmånen måste du veta hur många mil du har kört i tjänst jämfört med privat körning, bilens modell, servicekostnader samt inköps- eller leasingpris.

Drivmedelsförmån
Om det är så att din arbetsgivare bekostar drivmedel även för privatkörning så tillkommer en skattepliktig förmån utöver bilförmånsvärdet. Underlaget för beräkningen är marknadsvärdet, det vill säga arbetsgivarens faktiska kostnad för drivmedlet inklusive moms. Dock ska marknadsvärdet räknas upp med faktorn 1,2 vid beräkning av förmåsvärdet.
Det är alltså så att den anställde ska bekattas för allt drivmedel som förbrukats för förmånsbilens totala sträcka under beskattningsaåret och att arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter på samma underlag. Innebär det att du som arbetstagare också ska beskattas för de tjänsteresor du har gjort? Nej, det gör det inte. Så länge du kan redovisa dina tjänsteresor på ett godtagbart godtagbart sätt så ska endast  förbrukning för privat körning beskattas. För noggrann körjournal. Det underlättar enormt om du redan från början får in rutinen och antecknar dina resor. Är du företagsledare i fåmansföretag ska du alltid skriva upp både tjänsteresor och privatresor.
I de flesta fall lönar det sig att köra med privatbilen och ta 18kr/mil i ersättning jämfört med kostnaderna för både bil- och bensinförmån.

Köpa eller leasa?
Det finns fördelar med båda. Om du köper en bil får du inte dra av momsen. Ponera att din bil kostar 200 000 kronor, då blir det en inventarie för dig som du sedan får skriva av. Ponera att du istället leasar bilen. Då får du lov att dra av hela leasingavgiften på ditt företag. Däremot får ditt företag bara tillbaka hälften av momsen. Alla andra kostnader kan du sätta på företaget.

TIPS!
Läs mer om bilförmåner och egenföretagade på www.skatteverket.se

Bygg ett varumärke
Text: Andrea Reuter Foto: APH
Artikeln kommer från vårnumret 2017


Någon som har förstått hur man ska tänka kring varumärkesskapande är Fredrik Muhr. Han tillhör fjärde generationen i familjeföretaget APH (Anders Perssons Handelsträdgård), ett grossistföretag som importerar snittblommor och grönt från hela världen. Fredrik ansvarar bland annat för marknadsföringen av APH:s två starka varumärken Roses With Names (RWN) och Roses With Names Florist Selection.

Flirtande buketter och eleganta gerbera
Genom att sätta adjektiv framför blomsternamnet skapas kreativa varunamn som både uppmärksammar varan och ökar intresset för blommor i allmänhet. Med målande uttryck som 'flirtande buketter', 'glada tulpaner', 'elegant gerbera' och 'förföriska rosor' sammanförs producentens förutsättningar med kundens kreativitet och konsumentens önskemål. Rosorna beskrivs i sin tur som bland annat Romantiska Belle Rose, Stolta Athena och Eldiga Tropical Amazone.

Det var Fredriks bror som först noterade att blommor är några av de få varor som säljs utan namn. Idén bottnar i att alla blommor och rossorter har vackra, roliga och romantiska namn som ofta vandrar till detaljhandeln men sällan eller aldrig når konsumenten.
 - Allt från vin och parfym till potatis och konserverade tomater säljs med vägledning av produktnamnet. När det kommer till rosor begränsas indikationerna till ”långa röda” eller ”korta rosa” och ett pris. Det är som att gå till en bilhandlare och bara kunna välja mellan en ”bensinsnål liten” eller en ”rymlig stor”, säger Fredrik.

Måste hålla en viss standard
Fredrik anser att en varumärkt produkt bör vara tillräckligt unik i både utformning och kvalitet för att kunna profileras bland andra liknande. Den måste dessutom hålla en viss standard som uppfyller andra kriterier. Därför har APH skapat en röd tråd genom allt från företagets principer och värderingar till hur de förpackar sina blommor.
- Vårt varumärke garanterar till exempel våra kunder att etik tillsammans med kvalitets- och hållbarhetskriterier ligger till grund för våra val av rossorter och odlingar, berättar Fredrik.

Uppfyll förväntningarna
Ett varumärke måste vara genomtänkt och lätt att känna igen. Roses With Names känns igen på den blå etiketten med en röd ros och gul text. På baksidan står rosnamnet tillsammans med skötselråd. Roses With Names Florist Selection levereras i svarta påsar där märket är i svart och guld för en mer exklusiv känsla. Fredrik poängterar dock vikten av att produkten som representeras av varumärket också måste uppfylla konsumentens förväntningar.
- Det är alltid produkten och resultatet av dess användning som är viktigast. En vanlig men felaktig uppfattning är att det räcker att ”sätta märke på något”.

Strategin för framtiden är enkel. Eftersom reklam för blommor är den i särklass minst förekommande tänker Fredrik fortsätta arbeta på att företaget ska synas och att skapa ett allmänt intresse för blommor. Varumärkena marknadsför han bland annat med hjälp av annonsering mot konsumenten i sociala medier.
 - Fördelen med sociala medier är att man kan skapa en aktiv relation med konsumenten, vilket understöder övrig annonsering på ett effektivt sätt, säger Fredrik.

Fredriks 5 bästa tips för ett starkt varumärke

  • Övertygelse
  • Mål
  • Strategi
  • Planering
  • Tålamod (massor).

Livsnjutare som företagare
Vänskap, delägande och långsemester.
Text: Erika Boström
Artikeln kommer ifrån vinternummer 2016


Drömmar om kritvita stränder och turkosblått hav kan många gånger kännas avlägsna för en egenföretagare. Men med lite ansträngning och bra planering kan månadslånga semestrar bli verklighet. I det lilla samhället Åsa driver Erika och Jane, tillsammans med sina män Andreas och Truls, det gemensamma bolaget Åsa Blommor och Trädgård. Tillsammans har de gjort det möjligt att ta ut långsemester vartannat år, trots delägande i företaget.

Det började 2007, när Erika och Andreas kom över en billig handelsträdgård.
–   Skiter det sig så gör det ingenting, tänkte paret.
De slog till och startade upp en egen butik, som idag blomstrar. Paret har dessutom kunnat anställa.
2011 uppenbarade sig ett lokalbyte och i samband med det köpte vännerna Jane och Truls in sig i bolaget. Tillsammans har de byggt upp en affärsverksamhet som inte bara låter var och en av de fyra parterna utvecklas inom sitt specifika område, utan också möjliggör långsemester trots egen företagsamhet.

Favoritsysselsättningen är att resa
Båda paren har ett stort reseintresse så det är ofta till varmare breddgrader som de beger sig. Jane berättar att hon och Truls gärna dyker tillsammans, så när det är deras lediga år brukar de passa på att spendera tiden under havsytan. Erika och Andreas har också rest mycket tillsammans, men senast så passade de på att bygga hus. De har även valt att anpassa semestertiden för att kunna umgås mer med barnen. Tillsammans kom de på idén om långledighet.
–   När man jobbar som vi gör är det svårt att vara ledig på sommaren, säger Erika, det är då vi har som mest att göra.
Under perioden januari till mars är det lugnare både i butiken och inom anläggningen. Vad passar då bättre än att vara långledig och utnyttja semestern till fullo?

Utgår från bra planering
Upplägget innebär att man ena året har en sammanhängande ledighet på ungefär två månader under perioden januari–mars. Under den tiden sköter det andra paret båda verksamheterna inom företaget tillsammans med de anställda. Sommarperioden är det ofta så mycket att göra att bara det ena paret inte hade klarat av arbetsbördan själva. Det par som inte har varit långlediga får lite extra semester under sommaren, men generellt sett så sparar man sin semester till det år som man ska vara långledig. Tack vare noggrann planering så medför ledigheten inget ekonomiskt bortfall. Erika och Jane är överens om att det är en semestervariant som de är mycket nöjda med.
–   Visst får man hålla koll på mail och svara i telefon ibland även under semestern, men så är det väl för alla företagare, säger Jane.
Erika tillägger:
–   Har man ett jobb som är roligt och som man trivs med så är det inga problem.
Båda paren känner sig trygga med att lämna över verksamheten under tiden de är borta och påpekar vikten av att ha en fungerande kommunikation även när man inte är på plats. De är ju trots allt fyra delägare, där alla är involverade i företagsverksamheten. Det är viktigt att man inte känner sig åsidosatt i verksamheten för att man är på semester.
–   Där har vi nog en fördel i och med att vi är vänner privat också. Vi känner varandra bra och litar på varandras omdöme, säger tjejerna.

Faktaruta:
Namn: Åsa blommor och trädgård
Företaget startade: 2007, Jane och Truls köpte in sig 2011
Antal ägare: 4
Antal anställda: 3
Omsättning: 4 441 TKR, 2014
Resultat: 22 TKR, 2014

Här kommer Erikas och Janes bästa tips till dig som vill göra ett liknande semesterupplägg:

  • Jobba med människor som du litar på. Utan ömsesidig respekt och förtroende för varandra så fungerar det inte.
  • Planera! Gör det i god tid så att bortfallet av arbetskraft blir minimalt. Se till att lägga semestern under en period då ni vet att det är mindre att göra.
  • Var inte ängslig för att ta beslut trots att inte alla är med. Beslut i vardagen måste man klara av att ta själv.
  • Se till att det finns ekonomiskt utrymme för att plocka ut lön under semestern. Ledighet ska inte innebära ekonomiskt bortfall.
  • Var inte rädd! Det är viktigt att arbeta tillsammans med någon som delar samma vision, men var inte rädd för att våga.
  • Prata med en kollega eller anställd om att sälja halva verksamheten. Erika ser guldkanten i att kunna åka på semester i två månader och ändå ha företaget under kontroll.
  • Var tillgänglig trots att du ligger på stranden. Det är viktigare att du svarar på ett telefonsamtal extra och finns som stöd, än att kollegorna går under av en krissituation där hemma