Lär känna Madeleine

Text: Emma Andersson Foto: Anders Andersson










Det finns inget stort bolag eller någon organisation bakom fiori

magazine, som många kanske tror. Det är Madeleine Haraldsson som ensam står som ägare. Det är på tiden att ni får lära känna floristen som blev tidningsmakare.











KORT OM MADELEINE


NAMN: Madeleine Haraldsson

ÅLDER: 34 år

BOR: Halmstad

GÖR: Driver bland annat fiori magazine

VARFÖR TIDNING

“Jag och Sofie, som jobbade med tidningen första tiden, hade under flera år snackat om att en tidning skulle kunna förändra branschen. Jag hade en vision om att utveckla och att höja inspirationsnivån hos oss florister. För att snabbt bli intressant för annonsörerna bestämde vi helt enkelt att tidningen skulle vara gratis. Att tidningen blev gratis var helt enkelt den

enklaste vägen att bygga upp något tillräckligt snabbt för vara intressant för annonsörerna.“


KREATIVITET

“Är som med träning, man måste underhålla den för att det ska funka. Tidigare hade jag aldrig kreativitets-torka, men när jag nu nästan bara jobbar på kontor så får jag ofta det.”


DRÖMMAR SOM LITEN

”Mamma hittade en gammal intervju med Madeleine 4 år. På frågan vad jag ville bli när jag blev stor hade jag svarat fyllerist. De hade skrivit en förklaring att det var nog florist hon ville bli. Jag kan inte minnas att jag

hade några andra yrkesdrömmar.”


INSPIRATION

“Får jag genom att resa, besöka storstäder och mässor. Genomtänkta butikskoncept och konceptualisering över huvudtaget. Jag tankar även mycket inspiration när jag umgås med andra företagare, och självklart

också från tidningar och magasin.”


SEMESTER

“Är inte samma sak som resa för mig. När det är semester vill jag känna igen mig och inte alltid uppleva så mycket. Resa, då upptäcker jag gärna nya platser och kulturer.”


UTBILDNING

“Hantverksprogrammet på Munkagårdsgymnasiet och sedan en ettårig vidareutbildning: Floristisk Hantverksdesign. Har gesäll och mästarbrev. Jag har även läst glasdesign på Växjö Universitet.”



HUSDJUR

“Bob-Elvis, min lilla kontorshund, som egentligen inte är min utan mina vänners hund. Han har hängt med på kontoret sedan han var valp, så vi är riktiga bästisar.”


SKÄMS

“När jag missar något jag har lovat. Jag vill vara en person man kan lita på. Har jag sagt att jag ska göra något så gör jag det.”


UNDVIKER

“Att titta i mina egna tidningar efter att de har gått i tryck. Jag vet att jag kommer hitta små misstag och då är det lika bra att inte se det.”


FUNDERAR PÅ

“Att sätta in ett chip i handen. Det skulle passa mig perfekt att inte behöva något passerkort eller nycklar. Jag hade chansen i höstas men fegade ur i sista sekund, men det kommer fler chanser.”


JULEN

“Börjar för mig i januari med Christmas world i Frankfurt, sedan hänger den med hela året. Men den riktiga julkänslan infinner sig när jag jobbar i butik

veckan före jul. Det är ett måste att jobba i butik för att få den rätta känslan inför julafton.


DRÖMMER OM

“Att arrangera en floristfest, eller gala, där hela branschen samlas oavsett tillhörighet. Där vi får chansen att hylla florister som gjort olika insatser

som tar branschen framåt. Jag tycker vi behöver samlas som yrkeskår i positiv anda och ha lite skoj tillsammans.”


HEMMA

“Är flera platser för mig. Min bas är Halmstad, men hemma kan också vara Småland, stugan, eller hos min syster i Stockholm.”


SMÅLAND

“Är där jag växt upp och “Gnosjöandan” är något som präglat mig mycket. Steget att starta eget var inte stort eftersom det alltid har varit folk runt omkring mig som drivit företag.”


TIDNINGAR

“Har alltid varit en stor inspirationskälla. En skärm kan aldrig helt ersätta det tryckta formatet, känslan sitter i pappret. Traditionella magasin

har en tuff tid, men jag tror att ju mer nischad man är desto större chans har man att lyckas.”


DOLD TALANG

“Jag är grym på att sabrera!”


FRAMTID

“Det är en spännande tid vi har framför oss. Samhället förändras och jag ser med spänning fram emot de närmaste 10–15 åren. Vad kommer till

exempel 3D-printern göra för blomstervärlden? Kommer vi att printa våra egna krukor? Kommer leveranser ske med drönare? Det gäller att stå på

tårna för att hänga med.”


SNITTA

“Är det något som behövs? Eller har vi blivit lurade i årtionden? Jag har alltid snittat mina blommor, men under 2018 så ska jag komma fram till om det är nödvändigt.”


IMPONERAD

“Det blir jag av folk som sitter på kompetens inom sitt specifika område. Minns speciellt vår botaniklärare som är pomolog, Rolf Eskilsson. Han är som en levande uppslagsbok!”


STOLT ÖVER

“Att fiori har byggts upp tillsammans med läsarna och mina kunder, som väljer att marknadsföra sig genom tidningen. Fioribilden är en stor

inspirationskälla för många och ett tydligt kvitto på engagemanget som finns kring tidningen.”


VISION

“Vara med och förändra branschen. Jag vill vara delaktig i att ta vår bransch vidare in i framtiden. Allt kommer att gå extremt mycket fortare framöver. Det är en rolig tid vi har framför oss, men det gäller att hålla jämna steg med samhällsutvecklingen.”



MISSTAG

“I branschen har jag ett minne som bitit sig fast. Det var när jag som 16- åring började jobba i “riktig” blomsterbutik. Maggan, som ägde butiken,

var väldigt nöjd med mig första dagen, jag var snabb på att binda buketter. Värre var det dag två när omkring tjugo buketter var halvvissna för att jag hade missat att fylla på tillräckligt med vatten i hinken. De var packade med cellofan,och färgat silkespapper som gjorde att stjälkarna trycktes upp. Sen dess har jag varit varit motståndare till cellofan.”


MOTTO

“Nöden har ingen lag.”


FÖREBILD

“Min morfar. Han var klok som en bok och tog sig alltid tid, ägde en läderindustri och hade bra näsa för affärer. Han berättade ofta historier kring

hur han och hans konkurrenter hjälpte varandra. Hans ord har jag alltid försökt leva efter. “När konkurrent ringer och ber om din hand då övergår

relationen till kollega.”


KUNDERNA

“Det är företagen, som väljer att marknadsföra sig genom tidningen, som gör det möjligt att ge ut fiori. Jag är stolt över att vi tillsammans byggt upp tidningen till vad den är idag. Många av våra kunder har varit med ända sedan starten.”


FÄRGMATCHNING

“Det finns detaljer som kanske läsarna inte direkt ser, men som jag alltid är noga med. Varje nummer försöker jag alltid färgmatcha inte bara ett uppslag utan den koordineras rakt igenom i färg. Det är inte alltid så lätt men för mig är det viktigt för helheten."