Ordning & reda

Text & foto: Emma Andersson



Marie Carlson fick chansen att skräddarsy en ny butikslokal. Smarta lösningar, effektivtarbetsflöde och framförallt ordning och reda är ledorden vi imponerades av när vi besökte Blomstermakarnas nya butik i Mölndals centrum.


Det är inte varje dag man träffar människor som brinner lika starkt för sitt yrke efter 40 år i branschen som Marie gör. Lång erfarenhet och stor passion ska nu resultera i en ny butik där hon har planerat allt in i minsta detalj. Vi stämde träff med henne en varm försommar-kväll för att få en intervju och ta en titt i det som ska bli hennes nya koncept.


NYTT BUTIKSKONCEPT - NY LOKAL

Resan mot den nya butiken startade för 10 år sedan med en ombyggnation av kvarteret. Marie fick då minska butiksytan på grund av ett kundtapp till Mölndal centrum, och ganska snart berättade hyresvärden att hon skulle få en ny lokal då byggnaden skulle rivas. När det blev klart med den nya lokalen var det dags för renovering, och planering av det nya konc-eptet kunde börja. Väl genomtänkt butiksyta, smarta arbetsytor och optimal belysning var tidigt en prioritet. Hon fick mycket hjälp av hyresvärden både med flytt och utformning av den nya lokalen. För att effektivisera butiken så mycket som möjligt tog Marie hjälp av fastighetsbolagets arkitekt och en extern ljusdesigner. Fönstren i den nya lokalen är till exempel färre för att spara tid för skyltning, men höjden finns kvar för att släppa in mycket ljus.


GASA ISTÄLLET FÖR ATT BROMSA

Marie är en välkänd profil i branschen och har framgångsrikt drivit sin butik Blomsterma-karna under flera decennier. Utöver detta är vi vana att se henne som tävlingsledare och gesällbrevsdomare, och hon värnar ännu för branschfrågor. Det som många skulle se fram emot i hennes ålder att lägga ifrån sig verktygen för att dra sig tillbaka, är inget som lockar. Vad är det då som får henne att känna att hon nu mer än någonsin vill satsa på ett nytt butikskoncept?

– Jag vill fortfarande jobba och jag får så mycket glädje från mitt yrke. Jag är ju fortfarande fylld med energi och barnen är vuxna så jag känner mig fri att fortfarande lägga mycket tid och energi på arbetet. Färg och form ger mig kraft och arbetet i sig ger så mycket. Att jag knutit bra personal till mig

bidrar också till att jag vågar satsa.


ARBETSYTOR SOM EFFEKTIVISERAR

Lättarbetat, bra avlastningsytor och restaurangköksytor var något av det viktigaste i utfo-rmningen av den nya butiken. Arbetsytorna är utformade så att de florister som inte har sälj som prioritering för dagen ska kunna jobba på i lugn och ro, utan kundkontakt. Alla florister har fått en egen arbetsvagn för att arbetet ska kunna utföras så effektivt som möjligt. Varje arbetsuppgift har dessutom sin specifika plats, utformad för att effektivisera arbetet för floristen. Eftersom Blomstermakarna är en Interflora konceptbutik har


Marie även satsat på en särskild konceptarbetsbänk och en bud-bänk för alla budbuketterna. Budbänken är utrustad med fack på väggen med alla bud-dagar så att floristen lätt kan hålla reda på alla veckans bud. Lättarbetat flera år har hon med noggrannhet samlat in ideér på både smarta lösningar och vacker interiör från mässor och butiker i Sverige och olika delar av Europa. För att göra butiken riktigt smart har Marie tänkt till även vad gäller andra delar av lokalen än arbets-bänkarna.

– Vi har ett lunchrum där man kan ta sin rast och ändå har utsikt ut i butiken. Det kommer även att fungera som ett rum att ringa order på, berättar hon. Rummet är utrustat med dator och telefon så att man kan ringa runt ostört. Ute i buti-ken har hon satsat på en riktigt stor snittkyl med gott om plats för snitt och färdiga buketter. Inredningen kommer från Ikea eller har sparats från den gamla butiken. Butikens insl-agsdisk är utrustad med verktyg, färdig-skuret omslagspapper samt cellofanark. Allt för att kundhanteringen ska gå snabbt och lätt. I alla delar av arbetet är det ordning och reda som gäller. Var sak på sin plats och rätt arbetsuppgift på rätt plats.


MER TID TILL DET VIKTIGA

Förutom förändring av arbetsflöde och utformning av lokal-ytor har Marie tänkt till kring arbetet generellt.

– Nu kommer jag att kunna sälja mer och lägga mer tid på att visa upp allt det vackra! Mitt fokus kommer att vara på att sälja snittblommor och vaser. Marie kommer inta rollen som förste säljare och överlag tror hon att hon och hennes team kommer att kunna lägga mer tid på hantverket nu. Kanske är hennes satsning på effektivt arbetsflöde och smarta lösningar framtidens sätt att driva en butik framgångsrikt. Att summera ihop sin yrkeser-farenhet och kunskap på det vis Marie har gjort blir spännande att följa, och vi ser fram emot ett nytt besök i början på nästa år.

Den splitter nya butiken står redo för öppning i augusti.

Arbetsbänkarna har lådor med nya verktyg som tillhör arbetsplatsen.

Jordnära färger i grönt, brunt, svart och grått är genomgående tema i butiken.